domenica 2 giugno 2013

Möckeln runt

En fin och nästan platt bana. DET GICK FORT IDAG!! 97.3 km runt 2:30 dvs 39 km/h, OTROLIGT!!

Vi åkte hemifrån tidigt imorse mot Älmhult där start och mål för Möckeln runt låg.

Start kl. 9:00

Jag ställde mig längst fram i gruppen så att jag inte skulle tappa de snabba direkt! Starten gick och vi fick cykla efter en följebil tills vi lämnade byn, då började det köras.

Sambon låg direkt bakom bilen och drog hårt. Så fort ville/kunde jag inte tänka mig börja med. OK, han hade gått, tänkte jag. 4-5 stycken passerar mig i hög fart och ansluter sig till honom.

Jag cyklar en stund ensam och börjar undra om alla snabba hade redan passerat, skulle jag nu fortsätta ensam hela rundan? Jag var inte ens färdig med tanken när en grupp ansluter sig och som tur var några av dem var villiga att köra. 5-6 stycken från ESC tog situationen i handen och började rotera. Jag cyklade där framme, ville inte ligga för långt bakom och hamna bland oerfarna cyklister, jag ville absolut inte ta någon risk!

De framme jobbade på bra och jag såg att vi närmade oss första gruppen. Jag drog totalt 40 sek och efter 30 minuter hade vi kommit ikapp första klungan.

Sambon såg att jag låg där och jag vill tro att han blev rätt överraskad! Det gick ju fort och jag var med!

Vi fortsatt tillsammans och jag började känna mig obekväm i en så stor grupp. För många att ha koll på. I några tillfällen låg jag för långt bakom och blev orolig att jag skulle tappa de snabba. Han låg ofta efter mig och så fort det blev en lucka var han riktig snabb att täppa det! Två gånger försökte de snabba rycka, men sambon var alert och så stark att han klarade täppa luckan själv, med oss hängande bakom.

Men sen hände det. En liten liten backe, jag inte riktigt uppmärksam, för långt bakom i klungan, jag gick upp på pedalerna, tittade i asfalten en sekund för mycket och jag märkte för sent att det hade blivit en lucka mellan de framför mig och täten. Sambon försökte köra mig upp men jag kände att krafterna inte räckte just då i den lilla uppförsbacke!!! SUCK!! Jag hade verkligen velat komma ikapp. "Kör du" sa jag och hur han gjorde vet jag inte men han cyklade om hela gruppen försökte få med sig dem i täten, ingen ville följa med, och då stack han ensam och kom ikapp den som nu hade blivit den första klungan!!

Vi hade nu kört runt 65 km, han var i den första klungan, jag i den andra. Allt liknade början.

Vi försökte organisera oss. Jag gick upp och drog en stund, ville försöka få de andra att köra hårt och försöka ansluta oss. Det gick inte. De ESC som en timme tidigare hade dragit andra klungan upp till första var med nu i det första. De försvann. Vi fortsatt i bra tempo och roterade så gott det gick. Vissa drog längre än andra, andra drog helt enkelt för länge, när du inte orkar mer flytta på dig! Några drog inte alls.

Sen hände något konstigt, som bara cyklister kan skapa och hitta glädje i. 10 km kvar, jag låg framme och alla började köra som galningar. Fattade inte riktigt, testade de spurten??? Hallå! Vi är inte i ledningen, många hade inte dragit en meter sen vi blev "bara" 17 stycken och nu plöstigt hade de vaknat till livet och skulle visa vad de kunde, just det! Cyklister! Jag höll på att tappa gruppen, ställde mig på pedalerna och orkade fram. Det var lugnt igen och utan ens att märka det var jag framme.

4 km kvar och detta händer igen, alla ökar plöstligt, en tränger sig mellan mig och den brevid. Hans styre stöter på min och jag höll på att vurpa, NEJ NEJ NEJ! Jag ska klara mig 4 km till! Det blev några otrevliga ord från min sida. DE ÄR INTE KLOKA!!

Jag lät dem spurta, så viktigt var det, och för första gången under hela 97.3 km, precis när vi skulle passera målet, låg jag sist i klungan. Jag var framme!

Där fanns dusch, mackor, saft och kaffe som väntade på oss, väldigt trevligt. En motionstävling som jag kan varmt rekomendera.

Jag åt 2 mackor och drack lite saft och sen körde vi direkt söderut, mot Lursjön där nästa träning skulle ske.

Med 19 grader i vattnet, 17 i luften, molnigt och blåsigt var simning inte så lockande. Men vi var där och då skulle det simmas! Och så blev det!

I Lursjön färdig med simning/ Nel lago Lursjö finito l'allenamento di nuoto
Nöjd med dagen!

Nessun commento:

Posta un commento